• ‘Voor het eerst sinds jaren werd ik gehoord en vooral begrepen..’

  • ‘Mijn intenties, die uiteraard al die tijd goed bedoeld waren werden eindelijk gezien.’

Klantervaringen zeggen het meest over onze werkwijze. Daarom het verhaal van Priscilla:

‘Voor het eerst werd ik gehoord en vooral begrepen’

In 2015 begint mijn verhaal. Ik was toen net gescheiden en liep in 100 sloten tegelijk. Er was voor mijn gevoel geen ruimte of tijd meer voor mij, alle aandacht ging uit naar de kinderen. Dat ik een burn out kreeg vind ik achteraf gezien dan ook niet zo gek. En dat de toegesnelde hulpverleners me vervolgens volledig verkeerd inschatten, maakte het allemaal nog veel erger.

Geloof me, iedereen had het beste met mij en mijn kinderen voor. En hulp was er genoeg! Die was ook nodig, want ik stond er echt alleen voor na de scheiding. Maar niemand had echt in de gaten hoe het met mij ging. Alle ogen waren gericht op de kinderen.

En dat het met mij niet goed ging was toch duidelijk. Maar ik werd niet goed begrepen. De betrokken hulpverlener schatte me zelfs zó verkeerd in, dat ik uiteindelijk naar de beschermtafel moest. Het was toen 2017, dus er was al 2 jaar voorbij gegaan. Ik voelde me zo onbegrepen en niet serieus genomen dat ik op dat moment alle vertrouwen in de hulpverlening had verloren.

Jeugd Veilig Verder via beschermtafel
Dus toen ik naar de beschermtafel moest, heb ik goed in mijn eigen netwerk rondgevraagd. Wat kon ik doen? Bij wie moest ik zijn? Ik kreeg het advies contact op te nemen met Jeugd Veilig Verder omdat zij het allemaal anders zouden doen en willen. Vervolgens heb ik aan de beschermtafel gevraagd om dat advies over te nemen en gelukkig werd dat ook gedaan. Ik kreeg een gezinsmanager van Jeugd Veilig Verder, die sámen met mij orde op zaken heeft gesteld.

De gezinsmanager wist ervoor te zorgen dat ik de hulp kreeg die nodig was om de chaos op te lossen. Voor het eerst sinds jaren werd ik gehoord en vooral begrepen. Mijn intenties, die uiteraard al die tijd goed bedoeld waren werden eindelijk gezien. Dat zorgde ervoor dat ik langzaamaan het vertrouwen in hulpverlening terug kreeg en dat ik er weer geloof in kreeg dat alles goed kon komen.

Alle regie zelf in handen
De gezinsmanager van Jeugd Veilig Verder kwam voor mij op een moment dat ik het écht nodig had. Hij was er voor mij zonder dat ik ook maar één keer het gevoel had dat de regie niet in mijn handen was. Alles werd openlijk besproken en er waren geen dubbele agenda’s meer.

Aangemeld bij de klantenraad
Omdat ik vind dat een organisatie die zoveel goeds doet ook de juiste adviezen nodig heeft, heb ik me aangemeld bij de klantenraad. Juist de mening van klanten en klantervaringen doen ertoe als je groter en sterker wil worden en dat vinden ze bij Jeugd Veilig verder ook. Ik wil me dan ook wel hard maken voor Jeugd Veilig Verder, ze zijn wat mij betreft een goed voorbeeld voor de gehele jeugdhulpverlening en jeugdbescherming.

Interessante pagina’s